10 goda råd mot sömnlöshet - så slipper du dina sömnproblem

Om du, som många andra människor, har svårt att somna - så har du kommit rätt! Följande guide tar nämligen utgångspunkt i ett problem som är vardag för många människor. Sömnlöshet kan ha allvarliga konsekvenser för både ens arbete, familje- och sociala liv.

Vad är sömnlöshet?

Sömnlöshet är ett uttryck för att man i längre perioder har svårt att - eller inte alls kan - falla i sömn. Det är oftast ett tecken på en stressad vardag eller ett problematiskt privatliv. Sömnlöshet kan både ge fysiska och psykiska besvär på längre sikt och bör betraktas och behandlas som en regelrätt sjukdom. Att ha svårt att sova är inte samma sak som sömnlöshet. Sömnbesvär kan också orsakas av överskottsenergi på grund av för högt blodsocker eller motion.

Varför lider jag av sömnbesvär?

Sömnlöshet orsakas i de allra flesta fall av en stressad vardag. När man lägger sig för att sova, fortsätter hjärnan städa upp bland tankarna. Om alla ens tankar bottnar i bekymmer, kan det vara svårt för både kropp och själ att ladda upp för en ny dag. Detta kan skapa en ond spiral som är svår att bryta. Många människor försöker lindra sina sömnproblem på medicinsk väg, vilket i princip är att jämföra med att sopa problemen under mattan, i stället för att bena ut vad ens sömnbesvär egentligen beror på.

Hur gör jag för att somna lättare?

Din kropp är en biodator, och den kan du inte lura med medicin. Om du hittar den riktiga anledningen till din sömnlöshet, kommer du med största sannolikhet på kort tid att få lättare att somna. Det finns dessutom många olika sätt att förbättra sin sömn på, och det är naturligtvis bra att vara öppen för nya möjligheter. Utöver den professionella hjälp du kan få via olika behandlingar, kan man även göra en aktiv insats själv för att komma till rätta med sina sömnproblem. Genom att göra några enkla ändringar i vardagen, kan du få din sömn tillbaka och samtidigt få mer energi. Nedan har vi samlat 10 goda råd för hur du får in John Blund i sovrummet.

  1. Var ledig när du är ledig
    Var försiktig med att ta med arbetet hem. Använd hjärnan på kontoret och slappna av i både kropp och sinne när du här hemma, så minskar du risken för sömnbesvär.

  2. Hitta en bra säng som passar dig
    Det är inte frågan om ifall sängen är mjuk eller hård. Sängens främsta uppgift är att vara behaglig för dig, så att du lätt kan somna.

  3. Släng ut TV:n ur sovrummet
    Många människor har TV i sovrummet, och visst kan det vara trevligt. Men faktum är, att om du vänjer dig vid att se på TV i sovrummet, så motsvarar det att sova i TV-rummet. Ett sovrum är ju, som ordet antyder, ett rum vi sover i, och därför inte ska införa något som kan leda till sömnproblem.

  4. Undvik att röka eller dricka kaffe/koffeinhaltig dryck
    Detta stör också din sömn, och kan på längre sikt ge dig sömnbesvär.

  5. Se till att hålla sovrummet mörkt och svalt
    För mycket värme får dig lätt att sova oroligt eller att vakna.

  6. Undvik att gå till sängs vid olika tidpunkter
    Detta kan störa din dygnsrytm och ge dig sömnbesvär.

  7. Undvik fysisk träning och hög puls innan läggdags
    När du motionerar friges endorfiner i din hjärna som är mycket vanebildande och dessutom kan göra det svårt att somna.

  8. Undvik att titta på klockan om du vaknar mitt i natten
    Detta kan vara stressande och på längre sikt orsaka sömnlöshet.

  9. Ät dig inte proppmätt just innan du ska lägga dig
    Det kan vara svårt att somna med proppfull mage. Om du lider av sömnbesvär bör du inte äta just innan du ska gå till sängs.

  10. Undvik att sova middag
    Även om det kan vara skönt med en powernap under dagen, så kan detta även göra att du använder din “sömnkvot” innan du verkligen behöver den. Därför är det bättre att använda eftermiddagen till något fysiskt, så har du lättare att somna på natten och minskar risken för sömnproblem.


Generellt bör du ta sömnbesvär på allvar. Din sömnlöshet kan nämligen följa dig hela livet. Sömnproblem är relativt okomplicerade och lätta att komma till rätta med om man tar tag i dem på rätt sätt. Följ våra 10 råd och knocka dina sömnbesvär. Om din sömnlöshet ändå inte försvinner, så överväg professionell hjälp.
Om du har sömnproblem, så titta gärna på våra program för att hjälpa dig, till exempel Från sömnlös till utsövd och Aldrig mer sömnlöshet.


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...