4 goda råd mot svartsjuka

Svartsjuka är när du reagerar negativt inför möjligheten att mista någon/något du håller kärt. Till skillnad från avundsjuka är det oftast 3 parter inblandade i svartsjuka; du själv, personen du har/vill ha en relation till, och en person som du upplever som ett hot mot din relation till den andra personen. Svartsjuka är väldigt destruktivt och kan förgifta vilken relation som helst. Om du är en svartsjuk person, vet du förmodligen redan hur mycket skada den kan göra. Bakgrunden till din svartsjuka är rädsla och förväntningar som kan vara svåra att komma till rätta med, om du inte gör en fokuserad insats för att slippa din svartsjuka.

  1. Observera, vad som gör dig svartsjuk. Speciella situationer utlöser din svartsjuka genom att ge dig en bild av ett scenario du är rädd för. Genom att lokalisera dessa situationer som utlöser dina svartsjuka tankegångar, kan du övervinna dem och se till att du inte blir svartsjuk i dessa situationer. Svartsjuka omfattar ofta en romantisk partner, men kan även relatera till arbete, barn som föredrar en annan, föräldrar eller vänner.

  2. Svälj smärtan.
    När du känner hur din svartsjuka håller på tar över, ska du inte reagera på ett destruktivt sätt. Svartsjuka kan förstöra vilken relation som helst med beskyllningar, kyla, himlande ögon och andra generella tecken på obehag. Prova därför att göra det motsatta när du känner dig svartsjuk; rekommendera en bra film till din vän som ska gå på bio med någon annan. Eller en bra restaurang. Kort sagt: bete dig som en person, som litar till 110% på din medmänniska. Genom att göra detta, hindrar du din svartsjuka att ta överhanden och förstöra relationen till den andra personen. Ta i stället samtalet senare, när du inte längre känner dig svartsjuk, så är risken för att du överreagerar mycket mindre.

  3. Svartsjuka är tankar och bilder i ditt huvud.
    När du känner dig svartsjuk, reagerar du inte på den andra personens uppförande, utan det du tror att uppförandet innebär. När du känner svartsjuka, reagerar du alltså inte på riktiga händelser, utan snarare scenarior som utspelar sig inne i ditt huvud, och som du är rädd för ska bli verklighet. Din negativa reaktion på det som du tror att den andra personens beteende innebär, får därför personen i fråga att bli defensiv och paranoid, eftersom du beskyller honom/henne för något han/hon reellt sett inte har gjort. Ju mer defensiv och paranoid personen blir, desto starkare blir din svartsjuka. Svartsjukan är alltså därför en ond cirkel, skapad av bilder inne i ditt huvud.

  4. Bygg upp din självkänsla.
    Svartsjuka är för det mesta ett symptom på osäkerhet eller dålig självkänsla. Det är ofta en rädsla för att någon kommer lämna dig eller ta sin kärlek/uppmärksamhet från dig, eftersom du inte är “tillräckligt bra”. Människor med bra självkänsla vet att när de blir avvisade eller förlöjligade, är det inte ett tecken på att de gjort något fel; folk är trångsynta ibland. De vet därför att när de gör fel, tappar de inte sitt värde - utan det är snarare ett tecken på att de behöver lära sig något nytt.

Genom att ha denna inställning, kan du övervinna alla svartsjuka tankar. Genom att följa dessa enkla förslag, kommer du kunna uppleva en klar förminskning av din svartsjuka. Svartsjuka tankegångar skapas av bilder i ditt huvud och alltså inte verkliga händelser - utan snarare rädsla för vad du tror kommer att hända. Bygg upp din självkänsla och lär dig se ditt eget värde. Genom att göra detta, kommer du övervinna din svartsjuka.

Lär dig mer om svartsjuka och hur du slipper den med denna ljudbok: Bli av med svartsjuka


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...