5 bra tips för att förbättra din mindfulness

Att vara medveten betyder att du är medveten om din omgivning, och att du lever i nuet Det finns många som går genom livet som är närvarande, men problemet är att deras sinne inte är riktigt där. Har du någonsin hört det gamla talesättet om att ljuset är på men det är ingen hemma? Detta roliga gamla talesätt är direkt relaterad till medvetenhet. Du vill bli mer medveten, men hur mycket du än försöker kommer du på dig själv med att tankarna försvinner iväg till annat. Det finns 5 bra sätt för att förbättra din medvetenhet, och när du följer dem kommer du vara i nuet från och med då.

5 bra tips för att förbättra din mindfulness

Börja med  att öva upp din medvetenhet med tandborstning

Börja med att borsta tänderna: Ett av de 5 bra sätten för att förbättra din medvetenhet är att vara mer medveten om dina omgivningar. För att komma igång måste du börja enkelt, som att borsta tänderna. När de borstar tänderna kan vissa börja tänka på allt annat de behöver öra, och innan de vet ordet av så är de alldeles ömma i munnen. Genom att koncentrera dig på saker som tandkrämens smak, känslan i rummet och de kalla kakelplattorna under dina fötter så kommer ditt sinne inte att vandra.

Var medveten när du badar

En dusch: Folk duschar varje dag, men istället för att bara hoppa in vilken temperatur vattnet än är så behöver du ta dig tid att ställa in rätt temperatur. Man kan förbättra sin medvetenhet genom att röra rinnande vatten och låta värmen av den och den avslappnande känslan rinna igenom dig.

Var uppmärksam när du kör bil, och arbeta upp mer medvetenhet

Gå till jobbet: Att köra bil kan vara väldigt distraherande, men om du vill förbättra din medvetenhet så kan du pendla till jobbet för att bara se på saker, som vägen, omgivningarna, och du kan uppmärksamma känslan av vägen under däcken.

Behåll fokus när du diskar, så blir du mer medveten

Diska: Det varma vattnet, doften av diskmedlet och känslan av den hala disken är alla sätt för dig att bli mer medveten om din omgivning. Tiden det tar för dig att diska, och skillnaden mellan hur den smutsiga disken och den rena disken känns är väldigt viktigt.

Låt bli att nynna när du står i kö – det dämpar din medvetenhet 

Stå i kö: Det finns ingen bättre plats att dagdrömma på än när man står i kö. Dock kan du använda den här tiden till att bli mer medveten. Du kan spendera tiden genom att se dig omkring där du är. Du kan också märka personer omkring dig, och hur de reagerar på de faktum att de behöver vänta.

Man kan göra många saker för att förbättra sin medvetenhet och med dessa 5 bra sätt för att förbättra sin medvetenhet kan du sluta bli så distraherad, och kunna ta in din värld med ny uppskattning och koncentration.


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...