5 bra tips för att sluta bita på naglarna

Många barn biter på sina naglar och den vanan utvecklas ofta och följer med till vuxen ålder, vilket lir ett irriterande problem. Det kan permanent skada dina tänder, naglar och tandkött, samt överföra mikrober och bakterier. Dessutom, det återspeglar inte bra på din personlighet. Om du försöker sluta med den här vanan så kommer här fem tips för att hjälpa dig.

5 bra tips för att sluta bita på naglarna

Förstå konsekvenserna av problemet

Du kan göra detta bara genom att undersöka hur dina naglar ser ut just nu på grund av att du konstant biter på dem. Tänk också på att detta inte är ett beteende som är socialt accepterat. Detta kommer hjälpa dig att inse graden av problemet och få dig att vilja göra något åt det.

Tänk hur dina naglar skulle kunna se ut

Om du biter på naglarna förstör du inte bara formen på dem, utan du påverkar också deras utseende och du kan verkligen inte ha något sorts nagellack på dem. Tänk på alla former, färger och designer som du skulle kunna göra med dina naglar om de inte skulle gå sönder hela tiden. Att samlas med dina väninnor och måla naglarna kanske är en uppmuntrande övning.

Få hjälp om det behövs

Du kanske inte kan lösa problemet själv om det har varit med dig ett tag, särskilt om det har orsakat någon betydlig skada på dina nagelband. Du kanske vill ha lite hjälp, antingen från en professionell estetiker som kan ge dig medicin eller om situationen är värre kanske du borde tala med en läkare.

Täck dina naglar

Att täcka naglarna med bandage kommer påminna dig varje gång du försöker bita på dem att inte göra det. Behåll dem på när det är möjligt ta bort under natten för att minska den potentiella smärtan på dina fingrar. Du kan även använda handskar istället.

Ersätt vanan

Försök att hålla dina händer och din mun upptagna. Gör detta genom att göra grönsakspinnar av antingen selleri eller gurka och ät dem när du känner att du behöver bita på dina naglar. Du kan också försöka använda dina händer när du pratar för att undvika att bita på naglarna. Testa att använda en stressboll för att hålla dina händer upptagna. Att tugga tuggummi ofta kommer även hjälpa dig att långsamt röra dig bort från den här envisa vanan.


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...

Relaterade artiklar