5 tips för att hantera prestationsångest

Dags att hålla det där talet och plötsligt börjar händerna svettas och skaka, magen börjar kännas konstig, och än värre så börjar huvudet snurra. Gissa vad? Det är prestationsångest eller scenskräck som är i verket! Det är normalt, naturligt, och det är den vanligaste rädslan i världen. Till och med personer som uppträder framför publik som jobb upplever det till viss grad, eller under andra tillfällen under sin karriär. Det finns några testade och bevisade trick för att minska ångesten och göra det mindre skräckinjagande att hålla talet, presentationen, eller stå de där minuterna i rampljuset.

5 tips för att hantera prestationsångest

Minska prestationsångest genom att förbereda dig väl

Förbered dig! Sällan kommer någon uppträda inför en publik utan någon sorts förvarning. Öva på vad det än är som ska visas upp tills du är helt bekväm med materialet, vare sig det är relaterat till ett tal, musik eller något annat sorts uppträdande.

Prestationsångest är länkat till din inre osäkerhet

Var ditt eget fan! Säg saker som ”jag kan göra det här” eller ”jag vet att jag är redo” istället för att låta rädslans röst krypa in. Att vara sitt egna fan är ett stort steg mot att minska scenskräck.

Var avslappnad med dina fel, och minska din prestationsångest

Få inte panik! Misstag händer. Även erfarna proffs gör misstag. Låt inte ett misstag skaka om nerverna så mycket att det är omöjligt att fortsätta. Kom ihåg att det är rätt så troligt att ingen ens märkte misstaget! Få inte panik och fortsätt.

Lugn andning dämpar prestationsångest

Kom ihåg att andas! Andning kommer hjälpa dig att behålla ditt fokus och lugna nerverna. Det kommer också förhindra ett pinsamt ögonblick av att svimma på scen. Att komma ihåg att andas lugnt kommer hjälpa dig att kontrollera dina nerver.

Bryt igenom din prestationsångest och ha kul

Ha roligt! Detta kan vara roligt om man låter det vara det. Det är bara en tillfällig grej och det är snart över. Istället för att göra det till en enorm, otäck sak i huvudet, försök att se det som en chans att uttrycka dig själv och få mer erfarenhet. Försök att prata om något som man tycker om, eller uppträd med något stycke som många älskar. Det kommer göra hela upplevelsen roligare för den som uppträder och göra dem mer bekväma med att uppträda rent allmänt.

Prestationsångest händer alla, men med lite planering och att använda några av dessa tips så kan man ta sig igenom det med lätthet. Uppträdandet är över innan man hinner blinka!


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...