7 tips mot sockerberoende

Det är många människor som kämpar mot sockerberoende. Inte alla är överviktiga, det kan bero på andra saker. Men gemensamt är att man inte kan kontrollera sig. Socker och kolhydrater, som omvandlas till socker i kroppen, suger och drar i en tills man inte kan stå emot. Det finns dock en hel del man kan göra för att överkomma sockerberoende.

7 tips mot sockerberoende
  • 1. Motion. En del forskare anser att motion är nyckeln till att övervinna ett sockerberoende. Det bästa är om man deltar i någon form av motion redan på morgonen. Då är det lättare att motstå suget under hela dagen. Det kan ha att göra med att motion dämpar det ämne som styr vårt belöningssystem, samtidigt som det höjer halten av det hormon som dämpar aptiten.
  • 2. Äta rätt sorts mat. Genom att äta mat som inte innehåller snabba kolhydrater håller man sig mätt längre och kan undvika svängningar i blodsockret. Man rekommenderar mat som ägg, kött och fisk. Vissa grönsaker, samt rena mejeriprodukter är också okej att äta. Bär i begränsad mängd.
  • 3. Undvik mat som höjer blodsockret snabbt. Hit hör naturligtvis socker och söta produkter. Men även charkvaror, pasta och bröd kan lätt leda till att man känner av sockerberoendet. Även om det är sunt av andra anledningar kan också frukt ställa till det för en, det innehåller mycket fruktos. 
  • 4. Räkna till 100. Poängen här är att inte ge efter direkt när man känner en impuls att äta socker eller kolhydrater. Om man räknar till 100, eller gör något annat innan man börjar äta, kan det få en att stanna upp och tänka efter. Ibland är denna lilla paus allt som behövs för att man ska kunna kontrollera sig själv.
  • 5. Gå på kurs. Det finns speciella kurser för de som är sockerberoende där man lär sig att tänka på ett nytt sätt. Vissa kurser liknar Anonyma Alkoholisters program med olika steg. Det finns även intensivkurser på distans om man inte kan ta ledigt.
  • 6. Ät grapefrukt och mint. Det finns vissa ämnen som får oss att äta mindre, och som kan minska suget efter socker och kolhydrater. Grapefrukt sänker insulinnivån, vilket i sin tur minskar sötsuget. Lukten av mint har också visat sig dämpa aptiten enligt vissa udnersökningar. 
  • 7. Inse att man har ett problem som man vill övervinna. Genom att tänka positivt och planera dagens måltider kan man minska suget. Det hjälper om man har bestämt sig för att man vill ha en sund kropp utan sockerberoende.

Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...