Ångest behandling - 6 goda råd för att minska din ångest

Lider du av ångest? Om du gör det, känner du garanterat till känslan när du ligger vaken i sängen på kvällen, medan tankarna snurrar ändlöst i huvudet. Det kan handla om ditt jobb, barnen eller familj och bekanta. Oavsett vad det är som utlöser din ångest, så är det säkert så att du har problem att få bort den, släppa tankarna och komma ur den onda spiralen. Vi har här samlat 6 goda råd som i sig kan utgöra en enkel ångest behandling.


Goda råd för att minska din ångest - din ångestbehandling

  1. Konfrontera din ångest. Om du är rädd för till exempel att göra en presentation på jobbet eller i skolan - rädd att det ska låsa sig och du ska få en blackout - så kan den rätta lösningen för dig vara att ta konfrontationen medvetet. Genom att framprovocera ångestsituationen och stanna upp ett ögonblick under din framläggning, kommer du att upptäcka att det inte var så hemskt som du trodde. Detta är ett lätt steg i din egen ångest behandling.

  2. Gå igenom vad det är som ger dig ångest. Därigenom kan du efter hand övervinna din ångest för det den gäller. Det kan till exempel vara att du får ångest av hissar. Om det är så, avsätt en hel dag till att åka hiss. När du åkt 1000 turer, kommer din ångest att vara mycket mindre - eller kanske till och med helt borta.

  3. Ge dig själv tid att bekymra dig. Typiskt ger din ångest dig bekymmer och tankar du inte kan undvika eller slippa undan. Om detta är fallet, kan du försöka avsätta tid till att bekymra dig - ångest behandling kan verka förebyggande på detta sätt.

  4. Vägra låta din ångest stå i vägen för ditt liv. När allt kommer omkring, kan du välja mellan att fokusera på ångesten i ditt liv som den totalt förhärskande skuggan som styr allt, eller som ett irritationsmoment som du inte slipper, men som du kan försöka leva med så bra som möjligt - bland annat med hjälp av den ångest behandling som dessa råd uppmuntrar till.

  5. När man är ansträngd, pressad eller på väg att uppleva en ångestattack, kan man med fördel lägga sitt fokus på andningen. Faktiskt är andningen nyckeln till ångestbehandling, eftersom man automatiskt drabbas värre om man inte andas ordentligt - vilket man oftast inte gör under ett ångestanfall. Använd en djup, långsam andning som din nöd-ångest-behandling.

  6. Ångest handlar ofta om kontroll, kanske att man försöker få kontroll över en situation som helt enkelt inte kan kontrolleras. Ett exempel kan vara i trafiken, där man använder tutan till att skapa kontroll och därigenom dämpa sin ångest. Som ett led i din ångest-behandling är det viktigt att du erkänner för dig själv att du inte kan kontrollera allt, och samtidigt erkänner fördelarna med detta. En positiv livssyn kan vara en kraftfull ångest behandling.
    Använd de goda råden om ångest behandling på egen hand


Genom att ta till dig ovanstående goda råd om ångest behandling, kan du förmå att vända din ångest - så att du styr den i stället för tvärtom. Ångesten ska ligga under din kontroll. Om du fortfarande har problem med detta trots att du har ovanstående goda råd i tankarna, kan du med fördel använda dig av denna ångest behandling, på din väg ut ur ett liv med konstant ångest.


Läs mer om ångest och ångest behandling.


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...