Hur du kommer i form på en trampolin

När George Nissen fixade med skapandet av den första moderna trampolinen hade han aldrig tänkt att det skulle bli en sån populär sak. Barn och vuxna omfamnar förmågan att studsa upp och ner med nöje och svindlande tillfredsställelse. Trampoliner används först för nöjessyften men har blivit ett träningsredskap för till exempel astronauter. Märker du att barnen är dränkta i svett när de hoppar upp och ned i flera timmar samtidigt som de har roligt? Det är ett av de enklaste och billigaste sätten att bränna kalorier på och ha roligt. Denna fjäderladdade övning hjälper dig att nå höjder och kroppspositioner som kommer få dig i form. Varför låta barnen få allt det roliga? Hoppa på, studsa runt och se vikten rulla av. Följ tipsen nedan för att använda din trampolin för att komma i form.

Hur du kommer i form på en trampolin

Bara studsa

Börja med dina fötter i en naturlig ställning och bara studsa upp och ned på trampolinen. Försök att göra så många repetitioner som möjligt och öka din hastighet gradvis. Gör det till en lek så kommer du inte ens märka att du tränar.

Blanda till det med några ”sprattelgubbar”

Håll en jämn studs och lägg sedan till några sprattelgubbar. Var säker på att du landar med fötterna isär för att undvika skada på fötter och fotleder.

Upp med knäna

Varje gång du studsar kan du byta mellan att höja varje knä.

Börja jogga

Jogga på stället. Att jogga på en trampolin ger mindre stötar på knäna än om du joggar på hård mark. Mindre stötar betyder ökat rörelseomfång.

Höj knäna

När du joggar ska du försöka höja knäna till bröstet. Börja lågt och öka höjden så mycket du kan. Fjäderns verkan i trampolinen kommer göra det lättare och därmed byggs ditt självförtroende upp.

Snurra och vrid

Börja stillastående med dina fötter ihop i mitten av trampolinen. När du studsar ska du vrida kroppen i motsatt riktning i varje studs. Detta är ett jättebra sätt för att bli av med några centimeter i midjan.

När du börjar med någon träning är det viktigt att du konsulterar din läkare för att ta reda på vilka begränsningar du har; om du har några. När du köper en trampolin ska du vara säker på att följa viktreglerna. Använd aldrig trampolinen med andra personer då det kan orsaka skada.

Börja studsa och se hur kilona och centimeterna rullar av!

 


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...