Så botar du din flygrädsla

Det finns många människor i denna värld som är rädda för att flyga. Denna rädsla för flygning kallas för flygångest och kan vara som minst obekväm och värst som ett riktigt hinder för dem som lider av det. Det finns flera orsaker för denna rädsla inklusive en dålig upplevelse från ett tidigare flyg eller helt enkelt känna någon annan som lider av hög ångest som fört det vidare.

Ja, ångest smittar! Oavsett rädslans orsak så finns det sätt att tillslut besegra den och flyga utan rädsla för första gången eller igen.

Det finns olika metoder för att hantera flygrädsla beroende på hur allvarlig den är. Varje person är unik och annorlunda därmed varirerar deras ångestnivåer med. Det kan vara något så enkelt so matt lära sig avkopplingstekniker under flygningen för att bota sig själv eller så kan progressiv, pågående terapi med bäbissteg krävas för att man ens ska våga gå ombord planet och flyga.

Om flygångesten har gått över från ångest till rädsla och fullbordad fobi så är det troligt att professionell hjälp behövs för att hantera problemet. Om det fortfarande bara är enkel ångest eller rädsla så kan man hantera det med avslappnings- och distraktionstekniker innan, under och efter flygningen för att skapa en positiv flygupplevelse och därmed bota rädslan naturligt. Det är bara individen själv med problemet som förstår hur allvarligt problemet är.

Att avgöra om professionell hjälp behövs för att bota flygrädslan eller om det går att göra på egen hand är ett personligt val som bara den utsatte kan avgöra.

Det finns inget fel eller rätt svar. Det finns bara att hitta en korrekt lösning som fungerar för personen ifråga. Inga två personer är exakt lika och orsakerna för flygångest kan också variera. Om det inte fungerar vid första försöket, ge inte upp. Pröva en annan metod och fortsätt tills rädslan har blivit botad.


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...