Tips för att bli av med sockervanan

Många livsmedel är beroendeframkallande och gör att du vill ha mer, men inget är värre än socker. Socker är nyckelingrediensen i all mat du älskar, inklusive kakor, tårtor och läsk. Sockervanor är inte bara i ditt huvud eller att du har kontroll över dem, för när du äter socker släpps dopamin ut i hjärnan. Detta utlöser en känsla av tillfredsställelse som din hjärna vill återskapa, vilket är anledningen till att beroendet utvecklas. Sockerbegär fungerar på samma sätt som heroinbegäret för narkomaner. Detta kanske är ett överraskande avslöjande, men det är dags att få kontroll över ditt sockerberoende. Om du vill komma i form igen och bli av med din sockervana får du här några enkla tips för hur du tar dig ur ditt sockerberoende.

Tips för att bli av med sockervanan

1 Ta krom

Krom är en viktig del av din sockervana och kan användas för att reglera glukosnivåerna i blodet och öka din energi. Genom att ta krom varje dag försäkrar du att ditt blodsocker inte faller och att sockerbegären efter måltider inte utvecklas. Detta kommer eliminera dina sockerbegär och låter dig äta en diet utan socker.

2 Ät frukt

Naturligt socker är hälsosamt för din kropp och resulterar inte i att dopamin släpps ut. Detta låter dig får en söt efterrätt utan att utveckla ett sockerberoende. Att äta söta frukter med dina måltider kan lura dina sötsug och låter dig fortfarande äta något sött. Bra alternativ kan vara mango med kyckling eller tranbärssylt med kalkon. Var kreativ med dina fruktval och experimentera.

3 Hälften-regeln

Om du normalt sett stillar ditt sockerberoende med läsk kan du dela sockerintaget med hälften genom att lägga till en halv kopp seltersvatten. Detta kommer späda ut din läsk och se till att du konsumerar mindre socker varje dag. Om du fortsätter minska ditt intag av sockerdrycker kommer du kunna ta bort dem helt och hållet till slut.

4 Hälsosamt jordnötssmör och choklad

Du kan inte bryta din sockervana genom att sluta med socker direkt; istället måste det vara en långsam process. Dock kan du hitta hälsosammare sockeralternativ som kommer stilla ditt begär och som fortfarande är bra för dig. Det bästa rådet är att ta lite mörk choklad och organiskt jordnötssmör för att skapa något som verkligen stoppar suget. Bara smält chokladen och blanda med jordnötssmöret och låt det stå i kylskåpet. När sockerbegäret slår till kan du bara ta en sked. Detta kommer hjälpa dig kropp att vänja sig av med socker.


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...