Tips för att förbättra social fobi

Rädsla är en väldigt vanlig och naturlig respons och är till och med hälsosam i vissa fall. Dock finns det tillfällen då rädslan är oönskad eller kan vara farlig för din hälsa Vissa individer upplever vanliga rädslor som höjdrädsla eller rädsla för spindlar. Dessa rädslor påverkar vanligtvis inte ditt dagliga liv, men individer med social fobi har inte samma tur. Social fobi innefattar rädslan för sociala situationer och social interaktion. Många individer upplever den här fobin i olika grader, men några individer är så rädda för sociala situationer att de aldrig lämnar hemmet. Det är viktigt att ta itu med din sociala fobi innan det blir för allvarligt och det enda du kan gör för att hantera det är att undvika andra människor. Här kommer några tips som kan hjälpa till att förbättra

Tips för att förbättra social fobi

Rädsla är en väldigt vanlig och naturlig respons och är till och med hälsosam i vissa fall. Dock finns det tillfällen då rädslan är oönskad eller kan vara farlig för din hälsa Vissa individer upplever vanliga rädslor som höjdrädsla eller rädsla för spindlar. Dessa rädslor påverkar vanligtvis inte ditt dagliga liv, men individer med social fobi har inte samma tur. Social fobi innefattar rädslan för sociala situationer och social interaktion. Många individer upplever den här fobin i olika grader, men några individer är så rädda för sociala situationer att de aldrig lämnar hemmet. Det är viktigt att ta itu med din sociala fobi innan det blir för allvarligt och det enda du kan gör för att hantera det är att undvika andra människor. Här kommer några tips som kan hjälpa till att förbättra din sociala fobi.

1 Utöva avslappningstekniker

Att oroa sig är en självprogrammerad mekanism som lär din hjärna att associera rädsla med vissa situationer. Genom att oroa dig kommer du bara förvärra din ångest och skapa en onödig uppbyggnad som bara kommer skapa mer rädsla. I grundläggande termer så känner du dig ängslig, för att du har lärt din hjärna att känna så när den utsätts för sociala situationer. Det bästa sättet att omvända den här programmeringen är att lugna ned ditt sinne. När ängsliga tankar tar över kan du testa att ta ett bad eller föreställa dig att du är självsäker på en social tillställning. Detta kan hjälpa till att eliminera oron och minska din sociala fobi.

2 Gå ut

Att undvika sociala situationer kanske verkar som en kortsiktig lösning på din sociala fobi, men det kommer bara förvärra dina symptom på lång sikt. Du måste fortsätta att befinna dig i sociala sammanhang för att försäkra att du inte blir så rädd att bara lite social kontakt orsakar en panikattack.  Konstant social exponering kommer låta dig hantera din fobi och konfrontera dina rädslor, och med tiden kommer din ångest och din rädsla att börja lägga sig. Du ska aldrig använda undvikande som en sorts behandling för det här tillståndet, eftersom din sociala ångest bara kommer förvärras och bli ohanterlig.

3 Låt inte ditt sinne ”springa fritt”

Ibland låter individer med social fobi sina hjärnor att göra rädslan större än den faktiskt är. Rädsla är en mäktig känsla och kan påverka hela ditt liv om du låter den få överhanden över din tankar och få kontroll. Att ha en realistisk syn kan hjälpa dig att hålla dina rädslor till ett minimum och låter dig uppleva social interaktion utan symptom på en panikattack.


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...