3 bra tips för att minska klaustrofobi

Klaustrofobi är medicinskt definierat som en ångeststörning. Det är en rädsla för fångenskap, små utrymmen och en oförmåga att ta sig ifrån situationen eller platsen. Många lider av panikattacker när de är för klaustrofobiska eller när de är i situationer som utlöser symptomen på klaustrofobi. Vem som helst kan ha klaustrofobi och alla är benägna för det även om det inte finns några uppenbara symptom på det.

3 bra tips för att minska klaustrofobi

Det finns många botemedel för klaustrofobi, inklusive mediciner och olika sorters okonventionella och alternativa behandlingar, men det du borde göra är att minska och hantera symptomen innan du kan hoppas på ett totalt botemedel. Om du inte kan hantera symptomen och bli av med några av de rädslor som utlöser panikattackerna eller ångesten så kommer ingen behandling fungera. Du kan genomgå en MRT och ta mediciner, men du måste vara med i aktiviteter eller ta steg som kan tackla eller helt ta bort klaustrofobin i det riktiga livet, i världen utanför.

Här kommer 3 bra tips för att minska klaustrofobi.

Utforska mörka platser som du känner till

Klaustrofobi utlöses när du inte kan se en flyktväg, om du kan se att du är instängd eller att du känner att du krymper ihop i ett utrymma för att det är för litet eller att det är för mycket folk där.  När det är mörkt är det troligt att du kommer känna dig klaustrofobisk eftersom du inte kan se en väg ut.

Det finns många rum i ditt hus, på ditt kontor, i skolan eller ett universitet om du är student, eller hos en vän eller släktings hem. Välj ett rum, släck lamporna och spendera lite tid där. Du kanske känner dig bekväm i rummet för att du vet vad det är och du vet vart du är. Be nu din vän, familjemedlem eller släkting att ta dig till ett rum som du inte känner till. Rummet borde vara mörkt och dina ögon stängda när du eskorteras dit. När du väl är inne, öppna ögonen och försök att hålla dig normal i mörkret. Repetera detta med mörka, avstängda platser där det finns någon i närheten som kan hjälpa dig om du behöver.

Var på överfulla platser med två vänner vid din sida

Du borde ha åtminstone två vänner som du kan lita på eller ta två av dina familjemedlemmar. Gå till extremt överbefolkade platser eller ett väldigt smalt utrymme. Håll dina två personer i handen och spendera så mycket tid du kan i folkmassan eller i det lilla utrymmet.

Driv din fantasi

När du ser ett överbefolkat eller smalt utrymme känner du dig naturligt klaustrofobisk. Det är då du ska använda din fantasi och föreställa dig att du inte är instängd på platsen och att du inte blir tillstött av personer i en folkmassa. Detta borde lura din hjärna att komma över klaustrofobin.


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...