4 tips för att förbättra dina sociala fobier

Sociala fobier är vanliga och handlar om mer än bara normal blyghet. Individer med sociala fobier får panikattacker när de hamnar i sociala situationer och inte vet hur de ska hantera det. För vissa individer som lider av social fobi räcker bara tanken på en social interaktion med andra för att de ska få symptom på en panikattack, som att hjärtat bultar hårt, torr mun, svettningar, rodnad i ansiktet eller en upprörd mage. Med så många symptom blir det lättare att bara undvika sociala interaktioner helt och hållet. Dock kommer detta bara resultera i att din sociala fobi blir värre. Här kommer några tips för hur du kan förbättra din sociala fobi utan att undvika sådana situationer.

4 tips för att förbättra dina sociala fobier

1. Slappna av

De flesta är omedvetna om detta, men att oroa sig ger dig bara extra ångest och binder samman sociala situationer med ångestkänslor. Därför är det bäst att slappna av och inte tänka på kommande sociala händelser. Testa avslappningstekniker som att ta ett bad eller att läsa, när du än känner att ängsliga tankar börjar dyka upp. Det är bäst att inte låta oron ta över dina tankar, eftersom detta bara kommer leda till ökade ångestkänslor.

2. Sök dig till sociala situationer

Det värsta du kan göra om du har social fobi är att undvika social interaktion. Genom att undvika sociala situationer kommer du bygga upp rädslan och skicka ett meddelande till hjärnan om att rädslan är nödvändig. Ju längre du undviker social interaktion, ju värre kommer din sociala fobi att bli. Vi undviker saker som skrämmer oss, men om du försätter dig i sociala situationer kommer du sakta kunna komma över dina rädslor.

3. Se dig omkring 

Många individer som lider av sociala fobier fokuserar konstant på sig själva när de är ute. Du kan minska din ångest och rikta din uppmärksamhet utåt om du fokuserar på din omgivning. Du kan göra detta genom att fokusera på väggarna eller genom att titta på andra människor. Bara försök att förflytta dina tankar från dig själv till andra saker som kan lugna din ångest.

4. Prata med andra

Social fobi utvecklas eftersom du blir orolig av vad andra tycker om dig. Genom att fråga saker och lägga uppmärksamheten på andra kommer du börja känna dig mer avslappnad och mindre självmedveten. Fråga inte bara enkla frågor; fråga istället tankeställande frågor som kräver ett riktigt svar. Detta låter dig komma undan från din ångest och fokusera på konversationen. Individer som lider av social fobi måste rikta uppmärksamheten åt annat håll för att försäkra att deras paniksymptom inte uppstår och blir värre.

 


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...