5 tips för att somna fortare

Efter en lång ansträngande dag på jobbet vill man bara gå och lägga sig i sängen och låta alla spår av dagen ebba bort. Trötta ben och värkande fötter gör inte ditt humör bättre utan bidrar bara till alla instängda frustrationer. Experter beräknar att åtta timmars sömn är tillräckligt för att effektivt ladda upp ditt system igen och på något vis spenderas två av dem timmarna med att bara ligga i sängen och försöka somna, vilket är ett otroligt slöseri på tid. Det finns några saker du kan prova för att försöka hjälpa dig att somna fortare.

5 tips för att somna fortare

Smörj in eller täck din kropp med något varmt före sängdags – värme gör dig avslappnad så att du somnar fortare

Varmvatten som rinner ned längs din kropp eller omsluter dig när du ligger i badet lättar på värk och smärtor som utan tvekan kommer hindra dig från att sova. Det är som en minimassage utan trycket från mänskliga händer.

Välkomna mörkret – det är din vän när du ska somna

Jag lovar att det inte finns några monster under sängen! Släck lamporna, dra för gardinerna och sänk värmen. Ta fram ditt gosedjur från garderoben eller krama en kudde om du sover ensam. Det mörka svala rummet acklimatiserar din kropp till avslappnade känslor. När du är i ett avslappnat tillstånd kan du glida in i sömnen på ett ögonblick.

Ha musik på om det hjälper dig att somna

Starta iPoden i dockningsstationen eller starta stereosystemet med dina mest omtyckta lugna låtar. Om du störs av utomstående ljud kan du använda ett par hörlurar. De fokuserar musiken direkt in i dina öron och tillåter en koncentrerad ström. Att försvinna bort i musiken gör atmosfären avslappnad vilket gör att kroppen hamnar i ett vilande tillstånd. Du kommer somna fortare än du anar.

Romantik är vad som behövs – det gör dig bekväm och skänker dig bättre sömn

Romans ger dig oftast ett lugnt och avslappnat humör. Att titta på en romantisk film kommer ge dig välbehövlig distraktion då den långsamma takten i berättelsen kommer förhindra eller helt ta bort uppretade känslor som kan hindra dig från att somna.

Få massage – kroppen somnar lätt när den är avslappnad

Låt din partner knåda din kropp till undergivning. Att massera lättar på spänningar i musklerna och får dig att känna dig lugn, avslappnad och fridfull. All värk och smärta från dagens gång kommer försvinna i avgrunden.

Använd den teknik som är rätt för dig eller anpassa rekommendationerna precis som du själv vill. Någon av dessa tekniker kommer garanterat fungera.


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...