Orsaker til sömnlöshet

Sömnlöshet är något som många drabbas av och orsakerna kan vara många. Kallas även sömnproblem i psykiska sammanhang. Det första du bör göra är att ställa dig frågan om du har något som du tror kan vara orsaken till sömnlösheten.

Sömnlöshet - orsaker och hjälp til bätte sömn

Sömnlöshet är något som många drabbas av och orsakerna kan vara många. Kallas även sömnproblem i psykiska sammanhang. Det första du bör göra är att ställa dig frågan om du har något som du tror kan vara orsaken till sömnlösheten. Kan vara allt från medicinska problem till psykiska åkommor som påverkar din sömn.

De vanligaste orsaken brukar vara en stressig vardag. Försök att varva ner innan du går och lägger dig och sitt inte uppe allt för sent på kvällarna. Din kropp behöver få sin fulla sömn för att orka med morgondagen. Vi alla behöver olika mycket sömn så försök att fixa fasta tider när du går upp och lägger dig, så kroppen kan vänja sig till nya rutiner.

Sömn och motion

En sak som du också bör se över är din hälsa. Får du för lite motion? Hur mycket rör du på dig under en dag? Kan lätt ta redas på genom att köpa en billig stegräknare. Försök att röra dig åtminstone 1 timme per dag. Om du utför mycket kontorsarbete så rekommenderas att man tar en paus varje halvtimme för att vila kroppens muskler och leder.

Äter du bra är något som du också bör se över. Ett par måltider var dag med ett par timmars mellanrum är något som är rekommenderat. Som du kanske märker så hänger mycket saker ihop.

En liten detalj i din vardag kan skapa dessa åkommor som stress, depression, ångest som verkligen kan rubba din sömn.

Andre orsaker til sömnlöshet

Om du är lite äldre så kan det i värsta fall vara något medicinskt fel så som hjärtfel, hjärtsjukdom och diverse kroniska fel. Fast om du sköter din hälsa så är det nog inget som du ska behöva gå oroa dig över. Försök att komma ihåg när det hela började. Nytt jobb, ny bostad, problem hemma etc. Om du kan identifiera när dessa åkommor började inträffa så kan du mycket väl vara nära en lösning på din sömnlöshet.

I värsta fall så är det inget du kan lösa själv så efter ett par veckors felsökande utan resultat så ska du nog ta ett besök hos doktorn! Kom ihåg också att sömnlöshet behöver inte bara betyda att man har problem med att sova utan kan också vara så att man sover för mycket eller okontrollerat. Då brukar man bli diagnostiserad med primär hypersomnia. Många lider också av en tillfällig sömnlöshet som går över efter ett tag. Narkolepsi är något som du kan ha om du brukar drabbas av tillfälliga sömnattacker som du inte kan kontrollera.

Hjälp til bättre sömn

Försök att vara mer positiv i vardagen för att se om de hjälper. Tänk på trevliga stunder i ditt liv och försök vara allmänt glad. Det finns alltid en massa annan hjälp man kan få via hypnos som du kan göra helt själv hemma. Försök att memorera de dåliga dagarna för att försöka hitta något typ av samband. Lär dig att ignorera de negativa tankar som virvlar omkring i ditt huvud när du måste sova. Sysselsätt dig med roliga saker, gör du saker du tycker är kul? Byt miljö brukar hjälpa så om du får chansen att prova på nya saker, gör det! Det blir möjligt att sova gott igen och vakna pigg och utvilad.

Få en bättre sömn - hjälp til sömnlöshet :

Aldrig mer sömnlöshet


Mindly.se erbjuder ljudböcker och kurser för personlig utveckling och självhjälp.
Laddar...